Fra helvetesild til vaskeri
Brad Jersak tror at vi noen ganger tar på oss feil briller når vi leser om ild i Bibelen. Kanskje noen andre metaforer kan hjelpe oss å forstå Bibelen bedre?
Omvend dere eller brenn bli vasket!
«Se, jeg sender min budbærer, han skal rydde vei for meg. Brått kommer han til sitt tempel, Herren som dere søker, og paktens budbærer, han som dere lengter etter, se, han kommer, sier Herren over hærskarene. Men hvem kan utholde den dagen han kommer, hvem kan bli stående når han viser seg? For han er lik smelterens ild, lik vaskernes lut.» (Malaki 3:1-2)
Ild er den dominerende metaforen på dom gjennom hele Bibelen. Ilden symboliserer alt fra utenlandsk invasjon til Guds lidenskapelige kjærlighet for sin brud. Ilden kan også være et varsel om kommende ødeleggelser eller noe som skal gjøre oss «ren og rettferdig, himmelen verdig».
Til tross for at ild i Bibelen gis mange ulike betydninger, later det til at predikanter fra alle tidsepoker forestiller seg denne metaforen utelukkende som et bilde for dom, og reduserer det til kun å omhandle destruktive hendelser. Det er som om de kun er i stand til å tolke bildet gjennom briller som ser evig pine, som ildsjøen i Johannes Åpenbaring.
Hva om vi var like opptatt av en annen metafor? Hva om vi ga det bibelske bildet SÅPE like stor tyngde?
Forestill deg at vekkelsespredikantene i stedet for å rope: «Omvend dere eller brenn!», med like stor overbevisning forkynte såpevann i stedet for helvetesild!
«Med mindre dere rydder opp i sakene deres kommer Gud til å sende de skitne klærne deres gjennom vaskemaskinen! Og alt rotet dere har stelt i stand vil bli vasket bort! Og alle flekkene på bryllupskjolen vil bli renset bort! Pass opp for SÅPE, mine venner! For når Gud er ferdig med dere kommer dere til å være skinnende rene, med kapper som stråler som solskinn, akkurat som Kristus!»
Og hva om vi omfavnet «dommen» her og nå? Hva om kallet til å omvende seg er en invitasjon til å bade? Du vet… som i dåpen?
«Brødre og søstre, det er ingen grunn til å vente på dommedag! Klesvaskens Herre er allerede i gang med å vaske bort søl, vaske føtter, rengjøre samvittigheter og sende sin brud på dyprensbehandling på spa! Manikyr, pedikyr, saunaer og damprom. Å, ja, her er dåpsbassenget. Kom inn! Vannet er deilig! La dere bli forfrisket, mine kjære!»
Dette handler ikke om å bytte ut et evangelium med et annet. Det er det samme evangelium. Det har bare blitt forfrisket ved å børste støvet av bibelske metaforer som har blitt oversett. Og hvorfor? Var de ikke skremmende nok? Vel, kanskje det er på tide med et evangelium som driver ut frykt i stedet for å forsterke den. Jeg bare nevner det.
—
Denne artikkelen er oversatt til norsk av Andrea Garcia de Presno med tillatelse fra Brad Jersak, og ble først publisert på bloggen hans.
Noe jeg har lest i bibelen som svovelpredikantene tolker som at syndere kommer i ildsjøen, er egentlig da jeg så nøye etter, det var synden som havnet i ildsjøen. Mange har tolket det som syndere, men det er de syndige handlinger som havner der.