Å vende det andre kinnet til

Jesus ber oss om å vende det andre kinnet til hvis noen slår oss. Hva hvis noen går til krig mot oss?

Russland har gått til krig mot Ukraina. Vi hører om bomber mot sivile, og store tap av menneskeliv, på begge sider. Det er en krig som kanskje bare én eneste mann i verden vil ha, like fullt er det krig, med de ufattelige tragediene det fører med seg. Ukraina forsvarer seg som best de kan, og ofrer livene sine for å beskytte sitt kjære hjemland.

I Matteus 5:38-44 sier Jesus noe om hvordan vi bør forholde oss til våre fiender:
«Dere har hørt det er sagt: ‘Øye for øye og tann for tann.’ 
Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. 
Vil noen saksøke deg og ta skjorten din, så la ham få kappen også. 
Om noen tvinger deg til å følge med én mil, så gå to med ham. 
Gi til den som ber deg, og vend ikke ryggen til den som vil låne av deg.
Dere har hørt det er sagt: ‘Du skal elske din neste og hate din fiende.’ 
Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som mishandler dere og forfølger dere.»

Hvordan skal vi forholde oss til det Jesus sier her i en tid med krig? Skal vi vende det andre kinnet til? Skal vi elske våre fiender? Så lenge ingen slår deg, høres det fint og fromt ut å vende det andre kinnet til. Når man ikke har noen fiender, kan det virke mulig å elske sine fiender. Men det blir fort vanskeligere når fienden invaderer landet ditt og ikke bare slår deg, men slipper bomber over deg.

Da Jesus sa dette, var han innbygger i et land som var okkupert av romerne. Det var liten tvil om hvem som var fienden, og fienden viste ingen nåde. Jødene hatet romerne intenst, og de ventet og lengtet etter Messias som de håpet skulle fri dem fra undertrykkerne og gjenreise Israel som et fritt land. Og så kommer faktisk Messias, men han befrir dem ikke, tvert i mot ber han dem elske og velsigne romerne.

Dette å elske sine fiender var en helt ny ide når Jesus lanserte den, og idéen har på ingen måte fått fotfeste 2000 år senere. I hele menneskehetens historie har vi praktisert øye for øye, og tann for tann. Vi har alltid gjengjeldt ondt med ondt, og resultatet har alltid blitt det samme: mer ondt. Hva hadde skjedd om vi prøvde å bryte ut av denne onde sirkelen av vold og hevn?

I 2001 ble USA rammet av et forferdelig terrorangrep hvor nesten 3000 amerikanere ble drept. President Bush var raskt ute med å love hevn, og det gikk ikke lang tid før han startet det han kalte krig mot terror. Osama Bin Laden og Saddam Hussein ble drept. I tillegg ble flere hundre tusen uskyldige sivile drept. Irak og Afghanistan er i dag etterlatt i kaos. Hatet mot USA er større enn noen gang. Prislapp: 12 200 milliarder kroner.

Hva hadde skjedd om USAs respons på terrorangrepet hadde vært å vende det andre kinn til ved å bruke disse 12 200 milliarder kronene på å bekjempe fattigdom i verden, i stedet for å drepe hundretusenvis av mennesker? En naiv tanke vil sikkert mange hevde, men er det ikke egentlig det å bekjempe terror med krig, og så forvente fred, som er naivt?

Selvsagt skal vi ha lov til å yte motstand når vi blir utsatt for urettferdighet, men jeg tenker det er viktig hvordan vi gjør motstand og mot hvem vi gjør motstand. Motstand bør ytes lenge før det kommer til krig. Når våre ledere frarøver oss vår frihet til å si det vi mener, bør vi gjøre motstand. Når våre ledere ber oss om å drepe andre, bør vi gjøre motstand. Når våre ledere splitter oss og sprer hat, bør vi gjøre motstand. Hvis vi ikke gjør motstand da, ender vi opp med en Hitler som leder oss ut i en krig der 55 millioner menneskeliv går tapt. Det resulterer i at vi får en Trump som splitter USA i to. Det ender med at vi får en Putin som angriper Ukraina, bare fordi han kan.

Å yte fredelig motstand mot sin egen regjering har sin pris, det har de som valgte å demonstrere i Russland fått kjenne på. Men prisen det russiske folk må betale for denne krigen, kommer til å bli uendelig mye høyere. I tillegg må de leve med bevisstheten om all lidelse de har påført folket i Ukraina.

Men det russiske folk ga ikke Putin den nødvendige motstand, og nå turer han fram som han vil. Hva skal ukrainerne gjøre? Vende det andre kinn til? Gi russerne Donetsk også, når de ber om Mariupol?

Jeg vet ikke hvordan man kan skape fred i Ukraina på en best mulig måte. Jeg vil i hvert fall ikke være den som sitter trygt hjemme i Norge og ber ukrainerne om å vende det annet kinn til når russerne angriper. Men jeg tror virkelig Jesus har et poeng når han ber oss om å elske våre fiender. Ikke for at vi skal virke snille og fromme, men fordi det er veien til fred. Krig kan aldri gi fred, det burde vi ha lært av historien. Som menneskehet trenger vi å komme ut av den onde sirkelen av vold og hevn og tenke alternativt når vi skal løse våre konflikter.

Jesus foreslår en alternativ løsning. Det er på ingen måte en enkel løsning, men det er en løsning som virker. På et eller annet tidspunkt burde vi prøve det ut.

4 kommentarer

  1. Tina Grimsmo sier:

    Hvordan skal så russerne forholde seg til Putin ifølge bibelen? Ikke enkelt, dette.

    «Hver og en skal underordne seg de myndigheter han har over seg. For det er ikke øvrighet uten av Gud, men de som finnes, er innsatt av Gud. Den som setter seg opp mot øvrigheten, står Guds ordning imot. Men de som står imot, skal få sin dom. For de som styrer, er ikke til skrekk for dem som gjør godt, men for dem som gjør ondt. Vil du slippe å være redd for øvrigheten, så gjør det gode. Da skal du få ros av den. For den er Guds tjener, til gagn for deg. Men gjør du det som er ondt, da frykt! Den bærer jo ikke sverdet for ingenting. For den er Guds tjener, en hevner til straff over den som gjør det onde. Derfor er det nødvendig å underordne seg, ikke bare av frykt for straffen, men også for samvittighetens skyld. Derfor betaler dere jo også skatt, for de er Guds tjenere som nettopp tar vare på dette.»

    (Rom 13,1-14)

    • Sveinung Berntsen sier:

      Jeg tenker at man alltid må tolke Bibelen med kjærlighet som utgangspunkt. Vi kan ikke gjemme oss bak bibelvers når myndighetene ber oss om å drepe andre, det vil alltid være feil, og det er vårt personlige ansvar å elske vår neste. Han som skrev versene du refererer til nektet selv å lyde datidens myndigheter, og ble til slutt drept nettopp på grunn av det. Men ja, dette er vanskelige spørsmål.

  2. Werner Heum sier:

    Dette er virkelig et vanskelig spørsmål, og jeg har tenkt flere ganger hvor fantastisk det hadde vært å ha fasiten.
    Når man ser de vanvittige lidelsene som så mange mennesker går igjennom. Alle familier som har og kommer til å miste en av sine kjære. Alle barna som nå ikke har en mamma eller pappa lenger. Noen har mista begge.
    Er det verdt det mot å gi fra seg de landområdene som det nå kjempes om? Vi må heller ikke glemme alle på russisk side. De mister også sine kjære. All denne menneskelige lidelsen på begge sider, for ikke no. Totalt meningsløst!
    Denne galskapen håper jeg stopper så fort som mulig. Om den stopper ved å gi fra seg Mariupol og Donbas, så gjør det! Verden har sett og vet hvem som har forårsaket denne tragedien. Ved å sette menneskene foran landområdene det nå kjempes om, tenker jeg er å vende det andre kinnet til, så til de grader. Men er dette løsningen? Hadde jeg tenkt sånn om en del av Norge hadde blitt «ranet» av en annen nasjon? For å være ærlig, jeg vet ikke. Måtte denne tragedien stoppe, helst igår.

    • Sveinung Berntsen sier:

      Ja, det er lettere å være idealistisk på vegne av mennesker langt unna, enn hvis vi hadde opplevd samme problemstilling selv. Vanskelig å vite hvordan vi ville ha reagert selv.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.