Tør vi å la erfaringen påvirke teologien vår?

Kan vi ta erfaringene på alvor og likevel ha Bibelen som høyeste autoritet?

Bibelens og erfaringens plass

Bibelen er en viktig del av livet for oss som tror. Den er Guds åpenbaring til oss, den gir opplæring, retning og veiledning (2. Tim 3,16-17). Vi kommer likevel ikke utenom at Bibelen må tolkes. Den er ikke en matematisk formel med to streker under svaret, spesielt ikke om man tror at Bibelen er tankeinspirert og ikke verbalinspirert. Selv kommer jeg fra en teologisk tradisjon som setter Bibelen og bibellesning svært høyt og som fremmer sola scriptura. Ved å studere Bibelen nøye, forutsa de tidlige adventistene at Jesus skulle komme igjen den 22.oktober 1844. De ventet og ventet, men Jesus kom ikke igjen, til stor skuffelse. Erfaringen var at kart og terreng ikke stemte. Mens noen mistet troen, gikk andre tilbake til Bibelen og begynte å studere den på nytt for å finne ut av hva de hadde misforstått. Når kart og terreng ikke stemmer, kan vi ha misforstått kartet. Eller kan det hende at kartet ikke beskriver det terrenget vi tror det beskriver?

Som helsepersonell vet jeg at legens eller helsepersonellets «kart» ikke alltid stemmer med pasientens erfaringer. Tidligere trodde man for eksempel at bare personer med cøliaki kunne reagere på glutenholdige kornslag, eller man kunne avfeie reaksjonene til pasienter som mente de ble dårlig i magen av hvete, men ikke av spelt. I dag har vi forklaringsmekanismer for disse erfaringene. Pasienters erfaringer kan enten bli avfeid som usannsynlige, eller de kan møtes med ydmykhet og nysgjerrighet. Møtes de med ydmykhet og nysgjerrighet, kan det lede oss raskere til ny forståelse og ny viten.

Sola scriptura

Metodistene bekjenner seg til skriften, tradisjonen, erfaringen og fornuften som kilder til teologisk innsikt. Disse skal spille på lag, med skriften som den høyeste. De fleste protestanter fremmer sola scriptura, Bibelen alene, som rettesnor. Men går man læren og praksisen til ulike protestantiske kirkesamfunn etter i sømmene, inkludert mitt eget, mistenker jeg at man finner flere elementer av både tradisjon, erfaring og fornuft.

Jeg har veldig sansen for metodistenes metode, og jeg synes også den gir mening i min helseverden, hvis man bytter ut «skriften» med «forskning eller randomiserte, kontrollerte studier». I min jobb som klinisk ernæringsfysiolog på sykehus opplever jeg at erfaring (min egen og pasientenes) også er en viktig kilde til innsikt og informerer det vi kan vite om helse.

Åste Dokka skriver i sin bok En alvorlig lek – å tenke teologisk, at vi må tenke på hvilken kontekst begrepet sola scriptura oppstod i, som en respons på at den kirkelige tolkningsautoriteten stod over Bibelen. Dokka påpeker at sola scriptura ikke var Luthers eneste sola, men også sola gratia, sola fide og sola Christus. Videre skriver hun (s. 30): «nesten alle nye kirkesamfunn som har oppstått i kjølvannet av reformasjonen, og det er de fleste, oppstår som følge av at folk leser Bibelen og kommer fram til at deres fødekirke har lest den feil, og at de må danne nye fellesskap rundt nye lesninger. Det som i utgangspunktet var tenkt som en klarhet, entydighet, en solo, har blitt en myriade, et kor.»

Erfaring som endrer bibeltolkningen

Da Gud skapte, så han at det han hadde skapt var godt. Ikke bare godt, men svært godt. Er ikke det en erfaring? En evaluering av arbeidets frukter? «Smak og se at Herren er god» (Sal 34,9) er en invitasjon til å erfare Gud.

Etter at jeg har passert 40, gleder jeg meg over all den nyttige erfaringen som kommer med et halvt levd liv. Hvilken verdi tillegger man en slik erfaring? Skal vi ikke også møte Bibeltekstene med erfaringen vår? Eller blir erfaringen en trussel eller irrelevant fordi «det står skrevet»? Hvis vi erfarer at noe ikke er sunt, er det da sant? Eller prøver vi å få det til å fremstå sunt via krumveier fordi «det står skrevet»?

Da jeg begynte å skrive om dette temaet, var tittelen på gudstjenestetalen påfølgende lørdag passende nok «Erfaringens plass i bibeltolkningen». Pastoren trakk fram at til og med Abraham gikk i rette med Gud når Guds ord ikke stemte med erfaringen hans. «Det ligner ikke deg å gjøre noe slikt», sier han i 1.Mos 18,20, når Gud begynner å snakke om Sodoma og Gomorra. Leser vi om Peters møte med den gudfryktige hedningen Kornelius (Apostlenes gjerninger 10-11), erfarer Peter at Kornelius og hans hus tar imot evangeliet og blir fylt av Den hellige ånd før de er omskåret eller blir jøder. Denne erfaringen, sammen med et syn fra Gud, førte til en ny tolkning av skriften om at evangeliet også er for hedninger. Det finnes flere eksempler.

Vi forstår stykkevis og delt (1.Kor 13), og Jesus sa flere ganger «Dere har hørt det er sagt… Men jeg sier dere…» (Matt 5). Vi vil sjelden få nytt lys over noe uten at vi har en erfaring som motsier den rådende oppfatningen. Erfaringen er en viktig katalysator. Hvor mange ganger opp igjennom historien har vi ikke retolket Bibelen på grunnlag av ny erfaring, ny viten eller ny kontekst? Vi kan legitimere slaveri ut ifra Bibelen, men heldigvis har vi brukt historien og erfaringen til å retolke bibelforståelsen og avskaffe denne praksisen.

Åpenhet og nysgjerrighet

Bibelen er ikke et leksikon for alle spørsmål, men den forteller noe om hvem Gud er og hvordan vi kan ha det godt i relasjon til ham og med hverandre, hvis vi lar den. Gud har skapt oss på forunderlig vis, med fornuft og evne til å danne erfaringer. Kunnskap om historie og tradisjon kan også være lurt å ha med. Jeg tror på åpenhet, ydmykhet og nysgjerrighet i møte med menneskers erfaringer, enten det er mellom lege/helsepersonell og pasient eller mellom menighetsarbeider og menigmann. Stemmer ikke kart og terreng overens, er det en invitasjon til å gå tilbake, studere kartet på nytt og se om vi har forstått det rett. Eller kanskje kartet ikke er detaljert nok til å beskrive hele konteksten vi lever i? Må vi noen ganger se mer på de større linjene og prinsippene?  

Helseperspektivet

I Joh 10,10 sier Jesus: «Jeg er kommet for at dere skal ha liv i overflod.» Gud ønsker at vi skal ha det godt, ikke bare i himmelen og på den nye jord, men også her og nå. Og som med Abraham, vil han velsigne oss og at vi skal være til velsignelse (1.Mos 12,2-3).

Jesus kalles Den store legen, og jeg tenker ofte at vi trenger å filtrere teologien vår gjennom et helseperspektiv. Bibelen skriver om «den sunne lære», om det å være «sunne i troen» (Tit 2,1-2) og at vi skal kjenne et godt tre på fruktene (Matt 7,17-20). Hvis «sannheten» ikke fremmer sunnhet eller gode frukter, er den da sann? Vi bør i alle fall sjekke kartet grundig en gang til og se om vi har forstått ting riktig.

En versjon av denne artikkelen har tidligere vært publisert i Vårt Land.

4 kommentarer

  1. Jeanette Meyer sier:

    Bibelen vitner om Guds åpenbaring, men den er ikke Guds åpenbaring.

  2. Paul Hasfjord sier:

    Etter min mening svært bra skrevet!

  3. Så lenge vi lever i den situasjonen at Ånden står imot Kjødet, så vil mange vurderinger være basert på balansepunktet mellom disse to motsetningene den enkelte befinner seg i. Mange Kristne er ikke født på ny, de har ikke erfart Ordets gyldighet i samme grad som en gjenfødt kristen. Og dermed er heller ikke troens tillit til ordets gyldighet like sterkt inne i bildet, noe som selvfølgelig er avgjørende for beslutninger som tas. Derfor blir det større eller mindre variasjoner mellom Kartet og Terrenget vi beveger oss i. Men som Ånds fylte kristne skal vi underordne oss ordet og strebe mot » Troens fulle visshet» Hebr 11-1. og avsløre ved ånden å drepe og korsfeste de Kjødelige begjæringer som strider imot Ånden. Men man må alltid huske på at Gud også kan behandle det enkelte menneske på sin egen forunderlige måte. Som for eksempel Paulus sin torn i kjødet ! Vi kan ingenting imot Ordet–Bare for– Uansett erfaringer <3

  4. Iver O Grimstad sier:

    Sitat: «Stemmer ikke kart og terreng overens, er det en invitasjon til å gå tilbake, studere kartet på nytt og se om vi har forstått det rett. Eller kanskje kartet ikke er detaljert nok til å beskrive hele konteksten vi lever i?»
    Yes. Der kartet ikkje er detaljert nok må vi vere audmjuke.

    Bibelen kan likevel kanskje ikkje samanliknast med eit kart og kompass. Er Bibelen kartet eller terrenget? Kanskje ingen av delene.
    Kanskje er Bibelen eit gamalt dokument som viser korleis terrenget har vore, burde vere, og korleis eigaren har tenkt det skal bli i framtida. I så fall er Bibelen eit dokument med autoritet, noko Jesus seier når han seier at Skrifta ikkje kan «gjerast om inkje» (kansellerast).

    Eg meiner at det er vanskeleg å holde på Bibelens autoritet og samtidig seie at vår erfaring og tradisjon skal vere veiledande. Desse står jo ofte heilt mot kvarandre.

    Du nevnte slaveri. Sjølv om Gud har omtalt slaveri i GT, og korleis den skulle regulerast i ei fallen verd, så har han jo aldri anbefalt slaveri. Det var jo åndelege menneske med Bibel i hand som fekk den avskaffa (Wilberforce)…

    Vi kan ikkje tolke Bibelen som vi vil.

    Det at Jesus sa fleire gongar, som du seier, seier «Dere har hørt det er sagt… Men jeg sier dere…» (Matt 5) er jo nettopp eit bevis på at tradisjon og Kristi autoritet står mot kvarandre.

    Jesus var ganske stram når det gjaldt Guds Ord:
    17 Tru ikkje at eg er komen for å oppheva lova eller profetane! Eg er ikkje komen for å oppheva, men for å oppfylla. 18 Sanneleg, eg seier dykk: Før himmel og jord forgår, skal ikkje den minste bokstav eller ein einaste prikk i lova forgå – før alt har hendt. 19 Den som opphevar eit einaste av desse minste boda og lærer menneska såleis, skal reknast som den minste i himmelriket. Men den som held boda og lærer andre å gjera det, skal reknast som stor i himmelriket

    Jesus sa aldri: «Det står skrive, men eg seier dykk…»
    Han sa «De har høyrt det er sagt (tradisjon), men eg seier dykk (autoritet)..:»
    Eller alternativt: «De har høyrt det er sagt (i toraen), men eg seier dykk… (og så set han krava enda høgare enn Toraen, der på enkelte område kun begrensa krava pga menneska sine harde hjerter)

    Difor meiner eg at det er problematisk å opmtolke/retolke Bibelen utifrå erfaring. Når artikkel-forfattar skriv: «Erfaringen er en viktig katalysator. Hvor mange ganger opp igjennom historien har vi ikke retolket Bibelen på grunnlag av ny erfaring, ny viten eller ny kontekst?»

    Det at vi GJORT det betyr vel ikkje automatisk at vi BURDE ha gjort det.
    Men mindre du meiner at vi no bør f.eks. akseptere alt i evolusjonslæra, fordi ‘naturvitenskapen’ seier det…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *